Zaktualizowano dnia 14 kwietnia 2021
Celem każdego instruktora sportowego jest poprawa kondycji fizycznej swoich uczniów, zaszczepienie w nich sportowych pasji, nauczenie technik i ukazanie korzyści płynących z gier zespołowych, jak również pomoc w osiąganiu sportowych sukcesów. Wobec tego każdy instruktor, zanim podejmie pracę w swoim zawodzie, musi przejść odpowiednie szkolenia teoretyczne, jak i praktyczne, a także powinien sam posiadać sportowe sukcesy, w dziedzinie, której naucza.
Nie inaczej jest z instruktorami piłki ręcznej. Zanim podejmą pracę jako nauczyciele wuefu, czy też zaczną szkolić kadry narodowe piłki ręcznej, warto, aby zdobyli także doświadczenie zawodowe w klubach sportowych czy ośrodkach rekreacyjnych, jak również sami należeli do zespołu piłkarzy ręcznych i poznali rolę oraz zadania zawodników „od podszewki”. Ważna jest również umiejętność dydaktyczna instruktora oraz jego podejście do uczniów i zawodników. Zbyt surowe postępowanie z podopiecznymi może bowiem przynieść odwrotny skutek od tego zamierzonego. Liczy się bowiem odpowiednie motywowanie i docenianie wysiłku graczy, ale także umiejętne przekazywanie im zauważonych błędów oraz możliwości ich rozwiązań.
Cele przyświecające pracy instruktora piłki ręcznej są ogólne i dotyczą całej grupy trenerów, jak również indywidualne, które każdy z nich sam sobie ustanawia.
Cele ogólne przekazywane są przyszłym nauczycielom sportu podczas kursu instruktora piłki ręcznej, który przygotowuje ich do wykonywania zawodu. Jednym z nich jest odpowiednie dobieranie metod i narzędzi nauczania do konkretnej grupy sportowców, czyli albo kobiet albo mężczyzn bądź też amatorów lub zawodowców, oraz konkretnej grupy wiekowej. Drużyny piłki ręcznej są bowiem zasilane zarówno przez dzieci, jak i dorosłych, a nawet seniorów. Służą do tego zajęcia z metodyki i dydaktyki sportu. Kolejnym celem jest zwiększenie aktywności sportowej oraz kondycji fizycznej uczniów. Mają temu służyć zajęcia z teorii sportu oraz rekreacji ruchowej, jak również fizjologii człowieka oraz fizjologii wysiłku fizycznego. Aby osiągnąć ten cel, trenerzy uczą się również podstaw dietetyki i prawidłowego odżywiania się w sporcie. Prowadzenie wszelkiego rodzaju rozgrzewek, praktycznych zajęć dydaktycznych oraz asystowanie profesjonalistom ma na celu wzmocnienie i utrwalenie zdobytej wiedzy teoretycznej, przez co łatwiej w przyszłości będzie instruktorom osiągnąć cele ogólne.
Cele indywidualne jakie przyświecają instruktorom piłki ręcznej możemy podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrzne dotyczą uczniów trenera, natomiast wewnętrzne jego osoby.
Indywidualnym celem zewnętrznym jest przede wszystkim sukces podopiecznych. Wygrane mecze, zdobyte puchary czy miejsca na podium. Sukces drużyny jest bowiem sukcesem instruktora. Innym celem zewnętrznym jest zmotywowanie gracza do osiągania lepszych wyników w sporcie, poprawa jego techniki gry, zmotywowanie go do zwiększenia ilości treningów i jeszcze większej pracy nad sobą, do poprawy jego osiągnięć sportowych, ale także do poprawy ogólnego jego rozwoju.
Indywidualne cele wewnętrzne instruktora piłki ręcznej, skierowane są na niego samego i jego osiągnięcia, zarówno jako trenera jak i sportowca. Są to na przykład zdobycie statusu najlepszego instruktora w mieście czy województwie, podniesienie kwalifikacji zawodowych i sportowych, wzmocnienie swojej pozycji zawodowej lub awans. Aby je zrealizować instruktor dokształca się poprzez dodatkowe kursy, spotkania z mentorami oraz pracę nad własną formą fizyczną.
Cele indywidualne, zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne, możemy podzielić także, na te skierowane na ludzi, czyli na zawodników oraz samego instruktora piłki ręcznej, jak również zorientowane na wyniki, czyli, to co osiągnie drużyna i instruktor.