Kurs instruktora tańca. W jaki sposób zabawa wpływa na naukę tańca?

Zaktualizowano dnia 14 kwietnia 2021

Ruch, układ ciała oraz figury taneczne pozwalają na wyzwalanie uczuć i emocji. Jednocześnie to forma rozładowania napięcia i wycisk dla ciała. Nauka tańca nie należy do najłatwiejszych, ale osoby z odpowiednim zacięciem pokochają taką formę ruchu. Sposób nauki nie musi być nudny. Atrakcyjną formą ćwiczeń jest zabawa, która integrowałaby wszystkich uczestników biorących udział w zajęciach. Takich metod może być naprawdę sporo, ale najważniejsze jest zadowolenie zarówno dzieci jak i dorosłych z uzyskanych rezultatów.

Taniec w połączeniu z zabawami muzyczno-ruchowymi sprzyja rozwojowi dzieci już w wieku przedszkolnym. Taka forma aktywności ruchowej wzmacnia i kształtuje ciało najmłodszych. Zauważa się też, że nauka tańca poprzez zabawę wspomaga prawidłowy rozwój psychiki. Instruktor tańca, który w swoim programie nauczania zawrze elementy taneczne i zabawowe przyczyni się do rozwoju ruchowego, intelektualnego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci. Należy stosować zabawy i ćwiczenia o wartościach profilaktycznych i terapeutycznych. Sprzyja to odprężeniu, likwiduje frustrację. Poprzez taniec i zabawę dzieci uczą się współpracy w grupie, odpowiedzialności, kształtują poczucie rytmu oraz rozwijają kreatywność i spontaniczność. Także dyscypliny i cierpliwości poprzez zajęcia z rytmiki w trakcie edukacji wczesnoszkolnej.

Podczas zabawy z tańcem i muzyką podstaw edukacyjnych nabierają również dorośli. Zajęcia prowadzone przez instruktora w takiej formie są w stanie wykorzystać naturalne skłonności zarówno dorosłego jak i dzieci. Poznanie nowych stylów tanecznych, wyczucie rytmu, aż w końcu wyrażanie emocji wpływa pozytywnie na sylwetkę ciała każdego uczestnika kursu. Przykładem innowacyjnego systemu ćwiczeń połączonego z zabawą jest zumba. Zainspirowana latynoskimi rytmami kształtuje sylwetkę, dba o kondycję, a co najważniejsze napawa optymizmem i wprawia w świetne samopoczucie, nawet trwające po zajęciach. Ta ciekawa kombinacja ruchowa i motywująca muzyka rodzi atmosferę rodem ze świetnej imprezy. Porywa wszystkich do zabawy ucząc wyczucia rytmu i wielu podstawowych kroków do m.in. takich stylów jak: flamenco, samba, rumba czy taniec brzucha.

Instruktor tańca, który podczas swoich zajęć posiłkuje się formą zabawową używa poszczególnych metod, aby uczestnicy kursu wykazywali dalszą chęć do nauki. Pierwsza z metod to naśladowcza, która polega na odtworzeniu demonstrowanego ruchu. Tym sposobem w krótkim czasie można osiągnąć dobre efekty przy nauce kroków i całego układu tanecznego. Tworzenie coraz to bardziej skomplikowanych sekwencji ruchowych jeszcze bardziej potęguje stopień zabawy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku metody opowieści ruchowej, czyli połączenia fabuły, opowiadanej historii z poleceniami dotyczącymi wykonania odpowiedniego ruchu, figury tanecznej. Ten sposób nauki często jest wykorzystywany przez instruktorów tańca podczas kursów tanecznych dzieci.

Zabawa stanowi jedną z głównych form aktywności człowieka, jest sposobem na samo wyrażanie się. Umożliwia zaspokojenie indywidualnych potrzeb i zainteresowań, a odtwarzanie ról podczas zabawy staje się przyczyną zadowolenia. Nauka tańca poprzez zabawę wymaga od uczestników wszechstronnej aktywności ruchowej. Z tego też powodu łączenie technik tanecznych z formami zabawy wyraźnie wpływa na naukę kroków, układów, wyczucie rytmu. Zarówno w tańcu indywidualnym, towarzyskim jak i grupowym konieczne jest nabycie umiejętności takich jak wyczucie własnego ciała, przestrzeni, płynności ruchów oraz kształtowanie umiejętności współdziałania z partnerem. Za sprawą zabawy ruchy stają się płynne i elastyczne. Wyzwalają radosną oraz spontaniczną ekspresję ruchową. Taniec i zabawa to dwie nierozerwalne dziedziny, które wpływają na zdrowie emocjonalne, psychiczne. To jedna z form aktywności, która sprawia nam najwięcej radości. Jeśli uczestnicy kursu są zadowoleni, to podobną radość z wykonywanego zawodu czerpie instruktor.