Zaktualizowano dnia 16 kwietnia 2021
Nie lada wyzwaniem dla instruktorów jest praca z dziećmi. Posiadacze małego świata, inaczej postrzegają reguły, które dotyczą obowiązków i przywilejów. Ich codzienność pokrywa się z wielkimi marzeniami, indywidualnymi potrzebami i przede wszystkim, z poszukiwaniem wzorców osobowych. W oczach uczniów, w porównaniu do zawodowych sportowców, o wiele trudniej zyskać szacunek i autorytet będąc nauczycielem sportu. Jednak nie trzeba być mistrzem świata w bieganiu na 400 metrów, czy rekordzistą w rzucie młotem, by wytworzyć w niedorosłych sercach pasję do sportu. Instruktorzy posiadają coś, czego brakuje większości olimpijczykom. To zdolność do przekazywania wiedzy, a także umiejętność panowania na grupą nieposłusznych malców. Profesjonalista danej dziedziny, staje się pedagogiem, którego misją nie są złote medale, czy puchary, a motywowanie do pracy uczestników zajęć sportowych.
Można powiedzieć, że każdy rodzaj pracy rządzi się swoimi prawami i aby osiągnąć zawodowy sukces, należy działać kreatywnie, lecz wykorzystując przy tym pewne schematy. Nadrzędnym celem instruktorów lekkoatletyki jest poszerzanie grona osób, nad którymi mógłby pracować oraz dążyć do ich rozwoju pod względem klasy sportowej i charakteru. Wobec tego, instruktor powinien traktować swoją pracę tak, jak biznesmen prosperujący na rynku bankowym bądź nieruchomości. Co sprawia, że jednej osobie udaje się zarobić miliony, a druga przychodzi na wykłady i słucha o jego sukcesach zawodowych? Jeśli uważacie, że wiele zależy od szczęścia, to rację macie tylko w połowie. Szczęście nie przychodzi samo, nie czeka, nie przywołuje swoich właścicieli. Pozorne koło fortuny nie obraca się dla każdego, a w szczególności dla tych, którzy pokładają swój los dziełu przypadku. Los będzie sprzyjał konkretnym osobom, mającym odwagę i stale szukającym odpowiedzi. W takim razie, co będzie ważniejsze od boskiej opatrzności? Niewątpliwie są to wiedza i doświadczenie. Edukację w konkretnych dziedzinach można realizować poprzez udział w różnego rodzaju kursach przygotowujących do wykonywania zawodu. W przypadku nauczyciela lekkoatletyki jest to kurs instruktora lekkoatletyki. Wiedza zdobyta w trakcie szkolenia stanowi element uzupełniający, a także jest podstawą do formułowania planów krótko- i długoterminowych. Aby w hierarchii funkcjonujących na rynku instruktorów, znaleźć się na najwyższym możliwym stopniu podium, należy realizować tzw. strategię wygrywającą. Pod krótkim pojęciem, kryją się wszelkie czynności i zabiegi, mające nadawać właściwy kurs rozwoju prowadzonego biznesu.
Mając odpowiednią już wiedzę, z łatwością można ją wykorzystać w ramach prowadzenia zajęć sportowych z trudną młodzieżą i energiczną grupą maluchów. Jaką formę postawy powinien przybrać nauczyciel wobec swoich wychowanków? Nie ma na to idealnej odpowiedzi, gdyż każda osoba ma inny charakter, więc najlepiej swoją prace podzielić „etatowo”. Raz przewodzić całej grupie, a w międzyczasie znaleźć chwilę na rozmowy indywidualne. Obierając taki system upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Jednocześnie zacieśnisz więzi między podopiecznymi i będziesz mogła/mógł kontrolować rozwój wszystkich protegowanych. Pytanie zasadnicze, odnoszące się do pracy z dziećmi jest tożsame z motywowaniem ich do pracy. Pod żadnym pozorem nie staraj się sprowadzić ich udziału w zajęciach do roli pracowników. Zamiast wydawać rozkazy, zachęcaj do cięższego treningu. Może to być poprzez formę zabawy, interesujące ćwiczenia, które będziesz potrafił/a modyfikować tak, by nie stały się dla odbiorców monotonne. Kiedy nastanie odpowiedni czas, nie będziesz już tylko nauczycielem, lecz autorytetem wśród instruktorów sportu.