Krok do tyłu, krok do przodu – zasady zdrowego nauczania. Zasady dobrego nauczania tańca to elastyczny regulamin instruktorski, dopasowany do każdego klienta.

Gdyby pokusić się o swoistą syntezę zawodu instruktora tańca, tym czym jest i z czym się wiąże należałoby szukać odpowiedzi nie tylko w Krajowym Standardzie Kompetencji Zawodowych, ale w różnych opiniach aktywnych zawodowo instruktorów. Z góry narzucone wymagania względem uprawnia zawodu są niejako przesłanką, punktowym określeniem praw i obowiązków, których celem jest definiowanie norm kształcenia uczniów i właściwego wykonywania pracy w roli instruktora tańca. Od strony prawa najważniejszym obowiązkiem instruktora jest posiadanie ważnych certyfikatów, instruktorskiej legitymacji, która ma być wiarygodnym źródłem informacji odnoszącym się do posiadanej wiedzy teoretycznej i praktycznej. Mimo, że dokument jest notarialnym przedłużeniem kompetencji, tylko bezpośrednie nauczanie innych, organizowanie zajęć i konsultacji zdają się być prawdziwą formą weryfikacji uzyskanego stopnia specjalizacji oraz poziomu profesjonalizmu.

Instruktor tańca chcąc samodzielnie prowadzić zajęcia musi opanować choć jeden styl taneczny. Może to być taniec towarzyski, jazz, breakdance, salsa. Jest w czym przebierać. Każdy z przytoczonych rodzajów tańca charakteryzuje się odmiennymi figurami, rytmiką, układami. Posiadają całkiem różny temperament i nie da się ich sprowadzić do jednej kategorii aktywności. Jeśli już jesteśmy zaznajomieni z techniką danego tańca, z jego niepowtarzalnymi cechami, a przede wszystkim mamy za sobą osobiste doświadczenia taneczne, możemy rozwinąć dalszą część obowiązków instruktora.

Nauczanie innych tańca to bardzo rozległa oraz czasochłonna praktyka. Tak, jak było wspomniane wcześniej, w edukacji klientów dużą rolę odgrywa przekazanie wiedzy odnoszącej się do stylu tańca. To między innymi ważne pojęcia, nauka kroków tanecznych, specyficznych figur. Decydujące w pracy instruktora tańca jest wypracowanie wśród podopiecznych odpowiednich nawyków ruchowych. Nie każdy z marszu będzie potrafił prawidłowo akcentować kroki, czy zgrać się razem z rytmem muzyki. Nauka tańca wymaga czasu, dlatego też nauczyciel tańca musi być cierpliwy. Nie tylko względem osiągania efektów, ale także wobec osobowości podopiecznych. Reakcje na niezadowolenie z indywidualnego progresu nauki lub na wytykanie popełnianych przez uczniów błędów będą odpowiednie dla różnych typów osobowości. Trzeba więc potrafić kontrolować przebieg zajęć pod kątem nauczania techniki, jak również właściwie reagować na zachowanie uczestników kursu.

Dobór muzyki jest istotnym elementem organizacji zajęć. Zła selekcja utworów będzie świadczyć o dwóch rzeczach. To niekompetencja instruktora i kompletny brak słuchu. Rytm muzyki ma ułatwiać wczuć się w klimat i dynamikę ruchową, jakie reprezentuje sobą styl tańca. Muzyka wyznacza tempo z jakim wykonuje się ruchowe ćwiczenia. Zadaniem instruktora jest organizacja zajęć pod każdym względem. To samo dotyczy zapewnienia bezpieczeństwa sobie i swoim podopiecznym. Instruktor ponosi cywilną odpowiedzialność za wszystkie wypadki, dlatego musi zwracać szczególną uwagę na to, czy kursanci przestrzegają powszechnych zasad bezpieczeństwa oraz, czy prawidłowo wykonują ćwiczenia.

Do obowiązków instruktora należy również promowanie zdrowej aktywności i szerzenie zainteresowania tańcem wśród uczestników kursu i społeczności lokalnej, bowiem są to jednocześnie jego potencjalni długoterminowi klienci. Rozwinięte umiejętności komunikacyjne są więc wymagane. Instruktor musi potrafić rozpoznać i identyfikować potrzeby klientów. Ważkim tematem jest odpowiedzialność instruktora za realizację indywidualnych potrzeb klientów. Klienci zapisujący się na zajęcia potrzebują konsultacji tanecznych z powodów „biznesowych” lub osobistych związanych np.: przygotowanie choreografii na konkursy szkolne, nauka tańca pary młodej, medialne wystąpienia taneczne. Częściej są to pobudki płynące z chęci nauczenia się tańca i spędzenia wolnego czasu w
ciekawy sposób. Instruktor tańca ma obowiązek podtrzymania pasji i rozwinięcia jej o nowe doświadczenia.