Kurs instruktora jazdy konnej. W jaki sposób przebiega proces nauki z uczniami?

Jazda konna jest sportem, który chętnie uprawiają zarówno dzieci, jak i dorośli. Aby prawidłowo i bezpiecznie jeździć konno, należy udać się na kurs prowadzony przez wykwalifikowanego instruktora jazdy konnej. Obecnie można zostać instruktorem jazdy konnej po wykonaniu kursu instruktora jazdy konnej obejmującym zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Podczas części praktycznej przyszli instruktorzy zdobywają m.in. wiedzę na tematy metodyki nauczania jazdy konnej, która jest niezbędnym elementem przygotowania do zawodu. Należy pamiętać o tym, że jazda konna jest sportem ekstremalnym, który wymaga od instruktora ogromnej czujności i odpowiedzialności – powinny więc wykonywać ją osoby doświadczone i pewne swoich umiejętności.

Zanim instruktor przejdzie do części praktycznej swoich zajęć, powinien poświęcić kilka spotkań (co najmniej dwa) na teoretyczną część nauki jazdy konnej. Instruktor musi poznać swoich uczniów i upewnić się, jaki jest ich poziom, gdyż inaczej będzie przebiegała nauka osób niedoświadczonych oraz tych, którzy znają już podstawy jeździectwa. W początkowej fazie nauki instruktor zobowiązany jest zapoznać uczniów z podstawową anatomią i psychologią konia. Każdy uczeń musi zostać poinstruowany, jakich zachowań nie toleruje koń i jak należy zachowywać się w jego obecności, by uniknąć sytuacji stresowych zarówno dla konia, jak i dla ucznia. Instruktor powinien mieć na oku szczególnie te osoby, które podczas wprowadzenia wykazują się brawurą, gdyż może się okazać, że będą one chciały prowokować konia. Każdy uczeń musi również poznać elementy wyposażenia konia i jeźdźca, takie jak toczek, bryczesy, rękawiczki, palcat, kamizelka ochronna, oficerki, siodło, ogłowie, kantar i ochraniacze. Uczniowie powinni być zaznajomieni z podstawową dietą konia i produktami, których nie wolno mu podawać oraz z zasadami higieny i pielęgnacji konia.

Ważnym elementem części teoretycznej jest również poinformowanie uczniów o tym, jak reagować w sytuacjach, kiedy koń zachowa się gwałtownie i stracimy nad nim kontrolę. Instruktor powinien przedstawić swoim uczniom nawet te aspekty jazdy konnej, które wydawać by się mogły ogólnie znane. Zawsze jednak może znaleźć się osoba, która wcześniej o nich nie słyszała, dlatego obowiązkiem instruktora jest pełne wprowadzenie uczniów w świat jeździectwa. Plan zajęć powinien być zawsze dostosowany do potrzeb uczniów, uwzględniając ich poziom znajomości zasad jazdy konnej, wiek, stopień niepełnosprawności (jeśli istnieje) i inne czynniki. Na koniec zajęć teoretycznych warto zabrać uczniów do stajni, w której będą mogli poznać konie. Instruktor powinien przedstawić konie i powiedzieć kilka słów o ich charakterach.

Część teoretyczna powinna obejmować również wprowadzenie do części praktycznej, czyli zaznajomienie uczniów z rodzajami chodu konia, który zostanie następnie zaprezentowany przez instruktora. Podczas części praktycznej uczniowie uczą się wsiadać i zsiadać z konia, prawidłowo dosiadać zwierzę i utrzymywać odpowiednią postawę podczas siedzenia na koniu. Dopiero po opanowaniu tej części przez wszystkich uczniów należy przejść do kolejnych etapów, czyli ćwiczenia chodu i jazdy. Nauczyciel powinien na bieżąco poprawiać uczniów, motywując ich do pracy, nie poniżając i nie wyśmiewając. Uczniowie natomiast powinni być świadomi swoich błędów, dlatego zadaniem instruktora jest przedstawienie tych najczęściej popełnianych i zwracanie na nie szczególnej uwagi podczas ćwiczeń.

Nauka każdego elementu jazdy konnej obejmuje 3 fazy: wstępne zdobywanie doświadczenia, świadome wykonywanie danego ćwiczenia oraz doskonalenie danego elementu. Z kolei zastosowane techniki powinny być dostosowane do stopnia zaawansowania uczniów. Uczniowie początkujący po zapoznaniu się z teorią i podstawową praktyką biorą udział w ćwiczeniu, w którym instruktor prowadzi konia za wodze, podczas gdy drugi instruktor asekuruje ucznia siedzącego na koniu. Osoby, które opanowały tę fazę i potrafią utrzymać się z osobą asekurującą na koniu, przechodzą do kolejnego etapu, jakim jest praca na lonży, gdzie uczeń skupia się na samodzielnym utrzymywaniu równowagi. Pierwsze próby samodzielnej jazdy powinny przebiegać podczas jazdy z koniem podręcznym, na którym jedzie instruktor. Ostatnim etapem nauki jazdy podstawowej jest jazda z koniem prowadzącym, na którym siedzi instruktor. Po opanowaniu tych elementów uczeń może zacząć pracować nad rodzajami chodu i tempem jazdy. Po każdym zakończonym treningu uczniowie powinni pomagać przy czyszczeniu koni.