Kurs instruktora koszykówki. Jak motywować uczniów do pracy?

Wiadomo sukces rodzi sukces, a na pewno motywację do pracy uczniów. Ta bowiem jest niezbędna podczas uprawiania każdego sportu, a w szczególności gier zespołowych, na przykład takich jak koszykówka. Nad chęcią do pracy i poprawą kondycji oraz techniki gry u uczniów czuwa trener koszykówki. Jego zadaniem jest wyzwolić w swych podopiecznych taką energię, która pozwoli im na poprawę swoich wyników i osiąganie pierwszych miejsc na zawodach. Jak pracować z uczniami, jak ich motywować, na co zwracać uwagę, a kiedy odpuścić, instruktorzy uczą się na specjalnych kursach, które kończą zanim podejmą pracę. To właśnie na nich, podczas zajęć pedagogicznych, dowiadują się jak pracować z dziećmi lub młodzieżą, a jak z osobami dorosłymi, i jakie metody zastosować do poszczególnych grup wiekowych, tak, aby były skuteczne.

Pierwszym zadaniem instruktora koszykówki jest znalezienie wspólnego języka z uczniami. Trener nie może przyjmować postawy roszczeniowej i rozkazującej, bo nic tym nie zdziała, a kursanci nie będą chcieli go słuchać. Dodatkowo, język, którym zwraca się do nich musi być zrozumiały, bez zbędnego żargonu, którego wielu uczniów może nie zrozumieć, szczególnie podczas pierwszych treningów.

Uczniowie muszą uwierzyć w siebie, w swoje możliwości i to, że dzięki swojej pracy mogą osiągnąć bardzo dobre wyniki. Pomoże im w tym szacunek oraz wsparcie instruktora, jego zdolność dostrzegania talentów, ale także konsekwencja w działaniu, która pozwoli osiągać sukcesy. Granie z tak zwanego „doskoku” nie będzie ani ich motywować, ani nie sprawi, że będą osiągać wymarzone wyniki. Rolą instruktora koszykówki jest także wzmacnianie silnych stron swoich uczniów i umieszczanie ich, według nich, na odpowiednich pozycjach na boisku.
Warto także, aby instruktor koszykówki umiał określić, którzy jego zawodnicy odczuwają motywację zewnętrzną, a którzy wewnętrzną. Motorem do działania dla jednych mogą okazać się pieniądze, nagrody, zdobyte puchary, a dla innych pochwała czy uznanie trenera, kibiców lub rodziny. Dobrze określony rodzaj motywacji pomaga wzmocnić działania zawodnika i jego starania na osiągnięcie sukcesu.

Kolejnym elementem jest nauka uczniów skupienia na tym co robią i na piłce. Dzięki temu będą osiągać lepsze efekty podczas gry, a co za tym idzie wysokie wyniki, które będą motywować do dalszej, intensywnej pracy. Świadome skupienie nie pozwala nam bowiem na rozpraszaniu się i dekoncentrowaniu. Można je osiągnąć poprzez robienie przerw w trakcie treningów, które pozwolą rozładować gromadzące się napięcie i nabrać sił na ponowną walkę, a także odpowiednie dobranie zawodników do gry. Dobry trener koszykówki wie bowiem kiedy jego kursant na treningi przychodzi pod przymusem i z własnej woli lub kiedy zawodnik ma problemy, które nie pozwalają mu skupić się na grze. Potrafi także przeciwdziałać takim zachowaniom.

Jeden nieudany mecz to nie życiowa porażka. Czasem tak się dzieje. Być może zawiodła technika, być może drużyna była przemęczona, a być może zawiniły warunki zewnętrzne. Grunt to zauważyć popełnione błędy i je poprawić, tak aby nie powtórzyły się następnym razem. Profesjonalny instruktor koszykówki wie, że krzyczenie i ciągłe wypominanie błędów zawodnikom zamiast motywować, ma odwrotny skutek. Dlatego należy najpierw ochłonąć, a następnie wspólnie przeanalizować pomyłki i określić nową strategię działania. Ważnym elementem jest także chwalenie zawodników i pokazywanie im elementów, które wykonali dobrze. Warto wprowadzić zasadę tak zwanej „kanapki”, czyli najpierw wskazać pozytywne rzeczy, potem podać błąd jaki gracz czy drużyna popełniła, a następnie znowu przytoczyć kolejne dobre zagranie. Dzięki temu uczniowie będą wiedzieli, że instruktor koszykówki docenia ich wysiłki. Warto także chwalić za starania i podjęty wysiłek, nie tylko za efekty.

Więcej informacji na temat kursu znajdziesz na stronie: https://pakis.pl/kursy/74/kurs-instruktora-koszykowki