Zaktualizowano dnia 12 kwietnia 2021
Wiele osób zaczynających karierę instruktora Krav Magi miewa wątpliwości, co do posiadanej wiedzy i kwalifikacji zawodowej. Sceptycyzm, co prawda, jest uzasadniony, ale tylko w sytuacji, gdy w życiorysie tychże osób brak ukończonego kursu instruktora Krav Magi i rzeczywistego zamiłowania do sztuk walki. W przypadku przystąpienia do kursu zawodowego, znajomość podstaw nauczania jest wynikiem przerobionego materiału i utrwalenia go na potrzeby rozpoczęcia pracy w roli instruktora sportu. Jednak i to nie rozwiązuje problemu związanego z pewnością siebie osób prowadzących zajęcia dla początkujących.
Należy pamiętać, że pierwsze zajęcia z podopiecznymi nie mają zweryfikować całej zdobytej wiedzy z zakresu Krav Magi. Co więcej, instruktorzy nie będą wiedzieć wszystkiego i tym samym będą popełniać błędy te większe uwzględniające sposób organizacji zajęć, a także trudności z komunikacją z klientami. Jest to rzecz nieunikniona i tak jak w każdym innym zawodzie, doświadczenie zdobywamy z czasem. Aby wypracować sobie pewien poziom zajęć nie wystarczą godziny spędzone przy książce i filmach instruktażowych. Praktyka zawodu nie polega na teoretyzowaniu i poszukiwaniu definicyjnych rozwiązań dotyczących nauczania innych. Jeśli wyobrażałaś/eś sobie, że przeczytasz cudzy skrypt programu i zastosujesz się niego toczka w toczkę podczas swoich lekcji, a w efekcie końcowym jakość zajęć będzie proporcjonalna do zapamiętania ilości tekstu, to jesteś w dużym błędzie. Nie tędy droga.
Edukacja nie polega na wiernym kopiowaniu spisanych paragrafów i stosowaniu się do ustalonych zasad metodycznych. Oczywiście, elementy te mogą być wielce pomocne w trakcie opracowywania indywidualnego planu treningu, jednakże nie można opierać całego programu zajęć na sztywnych instrukcjach. Należy je interpretować i wcielać w życie w sposób rozsądny, bowiem nie wszystko, co działa dobrze np. w jednym klubie sportowym, będzie dobrym narzędziem pracy z adeptami Krav Magi. Metodyka nauczania winna być dopasowana do grupy trenujących sport z uwzględnieniem predyspozycji fizycznych i osobistych potrzeb. Należy rozdzielić klientów na dwie grupy docelowe. Jedną z nich jest grupa typowych sportowców, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności i osiągnąć stopień mistrzowski w danej dyscyplinie sportu. Z kolei drugą część stanowią osoby poszukujące adrenaliny, oryginalnej formy aktywności, a nawet potrzebujące odskoczni od codzienności czy po prostu nastawione na zrzucenie kilku kilogramów.
Zdobywanie doświadczenia można przyspieszyć poprzez prowadzenie zajęć z różnymi klientami i różnym poziomem zaawansowania. Nie będzie to stanowiło żadnego problemu, jeśli instruktora cechuje nie tyle, co pewność siebie, a kreatywność i łatwość tworzenia nieszablonowych rozwiązań. Wówczas trzeba zwracać większą uwagę na proponowane ćwiczenia i to nie tylko te wykonywane indywidualnie, ale również parami lub całą grupą. Dzięki temu wzmacnia się integrację między uczniami, która odegra bardzo ważną rolę w budowaniu przyjaznej atmosfery. W momencie, gdy wychowankowie będą wiedzieć, że instruktor ma plan na każde pojedyncze zajęcia, to nawet jeśli zdarzy mu się popełnić gafę, będzie mieć czasem kłopoty z wytłumaczeniem czegoś lub nie będzie w stanie odpowiedzieć na jakieś pytanie to w tej sytuacji jego uczniowie wybaczą mu i nie będą go z tego powodu krytykować.
Każde kolejne zajęcia będą dla instruktora najlepszym polem do nauki i wyciągania wniosków. Po kilkunastu poprowadzonych zajęciach będzie w pełni ukształtowany, i co ważniejsze, pewniejszy swoich kompetencji.