Kurs instruktora rekreacji ruchowej. Wiedza niezbędna do opanowania przez przyszłych instruktorów zajęć

Instruktor rekreacji ruchowej jest osobą prowadzącą zajęcia sportowe dla osób aktywnych fizycznie i promującą zdrowy i wypełniony sportem styl życia. Celem jego pracy jest podniesienie kondycji zgłaszających się do niego osób, które korzystają z usług instruktora rekreacji ruchowej w celu zmniejszenia napięć związanych z pracą lub poprawieniem kondycji, zdrowia i wyglądu. Uprawnienia do wykonywania zawodu zdobywa się po kursie na instruktora rekreacji ruchowej z dowolnej dyscypliny.

Instruktor rekreacji ruchowej musi uważnie obserwować swoich klientów, by dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń fizycznych w zależności od możliwości psychofizycznych klienta. Praca instruktora rekreacji ruchowej może odbywać się w ośrodkach rekreacyjno-sportowych, klubach sportowych lub miejscach takich jak np. plac zabaw, obozy i kolonie. Jaką wiedzę musi zdobyć przyszły instruktor rekreacji ruchowej? Aby zostać instruktorem rekreacji ruchowej, niezbędne jest opanowanie szczegółowych zasad BHP, ochrony przeciwpożarowej i zasad sanitarno-epidemiologicznych. Instruktor odpowiedzialny jest za zdrowie i bezpieczeństwo osób uczestniczących w jego zajęciach w trakcie trwania zajęć, dlatego wiedza na temat szybkiego reagowania w przypadku kontuzji lub urazu, jest absolutnie niezbędna w jego pracy. Znajomość zasad pierwszej pomocy przedmedycznej zapewnia bezpieczeństwo ćwiczącym i komfort podczas pracy dla instruktora.

Przedmiotami niezbędnymi do opanowania przez instruktorów rekreacji ruchowej są przedmioty z zakresu teorii i metodyki rekreacji, takie jak: kompetencje zawodowe i osobowościowe instruktora rekreacji ruchowej, organizacja prowadzenia zajęć, metody realizacji zadań, metody nauczania ruchu, metody kształtowania sprawności fizycznej, środki rekreacji i zasady dydaktyczne. Instruktor rekreacji ruchowej powinien również mieć wiedzę na temat sprawności fizycznej osób w poszczególnym wieku i znać biologiczne okresy rozwojowe człowieka. W pracy może spotkać się z organizacją zajęć dla dzieci, młodzieży, dorosłych, osób starszych, otyłych lub kobiet ciężarnych. W związku z tym instruktor rekreacji ruchowej musi być przygotowany na wszelką ewentualność i wykazać się profesjonalizmem w każdej sytuacji.

Przedmioty, które obowiązkowo musi opanować przyszły instruktor rekreacji ruchowej, to wszelkie przedmioty mające na celu rozwój kompetencji społecznych, takie jak pedagogika, psychologia i socjologia. Instruktor rekreacji ruchowej powinien być osobą otwartą, komunikatywną, tolerancyjną i z poczuciem humoru. Od sposobu podejścia do klienta zależy, czy ten będzie chciał wrócić na zajęcia. Dobry instruktor powinien stale motywować klientów do zwiększenia aktywności fizycznej i przekraczania barier (pod kontrolą instruktora), poprawiając błędy, lecz nie wyśmiewając ich, oraz chwaląc za dobrze wykonane ćwiczenia i trening. Osoba zmotywowana chętnie wróci na zajęcia, by usłyszeć, że wykonała dobrą robotę i posłuchać nowych wskazówek instruktora. Instruktor powinien również dostosować swoje zachowanie do grupy wiekowej, z którą ma do czynienia i zachowywać się inaczej przy dorosłych, a inaczej przy młodzieży czy dzieciach.

Bardzo często do zadań instruktora rekreacji ruchowej należy także organizacja i marketing imprez sportowych i rekreacyjnych. W związku z tym instruktor musi mieć wiedzę na temat podstaw prawnych organizowania imprez o charakterze rekreacyjno-sportowym, znać zasady planowania i programowania imprez (koszty, program, oferta), wiedzieć, za pomocą jakich środków komunikacyjnych dotrzeć do potencjalnych klientów, wiedzieć, jak zyskać dodatkowe źródła dofinansowania (sponsoring), znać rodzaje imprez rekreacyjnych i zasady ich organizowania i prowadzenia (np. turnieje, festyny sportowe, piesze wycieczki, wycieczki rowerowe).

Osoby, które kształcą się na instruktora rekreacji ruchowej, powinny więc obowiązkowo opanować zasady bezpieczeństwa, teorię i metodykę rekreacji, przedmioty rozwijające kompetencje społeczne oraz zasady organizacji i marketingu imprez sportowych i rekreacyjnych.