Zaktualizowano dnia 14 kwietnia 2021
Sport uprawiany przez całe życie pozwala rozwijać umiejętności, ale również gwarantuje wysoki poziom zdrowia. Kiedy pasja spotyka się z aktywnością fizyczną, ciało i umysł starzeją się o wiele wolniej. Mogą pracować na znacznie wyższych obrotach, nie zważając na intensywność życia, czy jego trudność. Dzięki temu sport przestaje być tylko jedną z dziedzin życia. Zalety dotyczące uprawiania sportu wykraczają poza obszar zdrowia. Wszechstronność treningu dodatnio oddziałuje na sfery psychiczne oraz spełnia potrzeby ruchowe.
Gros uprawiających sport skusiło się właśnie na tenis stołowy. Ma wielu zwolenników w różnych przedziałach wiekowych. Ilość dzieci i młodzieży grającej w ping-ponga stanowi zdecydowaną przewagę nad dorosłymi, bowiem w ramach zajęć wychowania fizycznego w szkołach podstawowych tenis znajduje się wysoko na liście nauczanych sportów. Powodów niniejszego programu zajęć nie trzeba daleko szukać. Tenis stołowy jest dyscypliną ogólnorozwojową, która wykorzystuje podstawowe cechy motoryczne i pozwala na dalszy ich rozwój. Mowa tutaj o koordynacji, szybkości, wytrzymałości. Są to najważniejsze punkty, według których ocenia się przydatność sportu w relacji do młodych osób. Udział w zajęciach jest również formą utrwalania ważnych wartości społecznych. Tenis stołowy pośrednio uczy konsekwentnego podejścia do realizacji własnych celów, nieustępliwości, a także zdrowych nawyków i zasad fair play.
Tenis stołowy cieszy się również dużą popularnością wśród osób starszych. W tym celu utworzono specjalne sekcje sportowe, podczas których instruktorzy skupiają się wyłącznie na aspektach nauczania technik gry tenisa stołowego. Ich uczestnikami są zarówno osoby nastawione na doskonalenie swojego warsztatu i sprawności przydatnych w czasie rozgrywania oficjalnych turniejów, jak również amatorzy, dla których tenis traktowany jest w kategoriach rozrywki i rywalizacji z innymi graczami.
Metodyka pracy wobec diametralnie różnych grup wiekowych i potrzeb podopiecznych jest realizowana pod kątem odpowiednich ćwiczeń i form edukacyjnych. W przypadku młodszej części uczestników będą to gry i zabawy przy wykorzystaniu sprzętu do tenisa stołowego. Dzieci nie posiadają dużej motywacji do uprawiania sportu i z tego względu charakter zajęć jest mniej zobowiązujący. Ich nauka musi przebiegać w sposób nie wywierający presji, tzn. zajęcia mają wprowadzić w technikę gry, jednak praktyczne wykorzystanie zaawansowanych technik gry nie jest w ogóle uwzględniane. Poprzez naukę prostych technik gry, dzieci i młodzież zachęca się do dalszego eksplorowania sportu, a to w niedalekiej przyszłości zaważyć może na polubieniu tej dyscypliny sportu. Rzecz jasna, dla osób dorosłych instruktorzy organizują pełnoprawne treningi, spełniające rolę przygotowawczą do samodzielnego praktykowania sportu. Pomiędzy kolejnymi treningami uczestnicy zaznajamiają się z następującymi elementami tenisa stołowego: umiejętność dozowania siły do uderzeń i odbioru piłki, powrót do pozycji wyczekującej, uderzenia końcowe, obrona podcięciem, zbicie, top spin, uderzenia typu forhend i bekhend, oswojenie się ze sprzętem i wiele innych. Jak widać w programie zajęć występuje dużo elementów dotyczących techniki gry i ich zastosowania w sytuacjach meczowych. W odniesieniu do nauki podopiecznych, wiedza i doświadczenie instruktora będę mieć ogromne znaczenie. W trosce o poziom kształcenia przyszłych sportowców, nauczycielom wychowania fizycznego oraz osobom planującym karierę instruktorską rekomenduje się kurs instruktora tenisa stołowego. Specjalistyczny kurs jest nie tylko solidnym źródłem wiedzy teoretycznej i praktycznej, ale również ma wartość priorytetową dla przyszłych pracodawców. Gdy zdecydujesz się aplikować na stanowisko wychowawcy sportowego na obozach, koloniach lub na stanowisko instruktora w szkole sportowej, ośrodkach rekreacji, klubach sportowych, dokument poświadczający o kwalifikacjach będzie niejako decydował o podjęciu współpracy.