Zaktualizowano dnia 14 kwietnia 2021
Popularność piłki ręcznej jest zrozumiała ze względu na łatwość przyswojenia standardowych technik i taktyki gry. Nauczenie się podstawowych chwytów, rzutów nie stanowi większego problemu zarówno dla dzieci jak i dorosłych, dlatego zainteresowanie tą dyscypliną sportu utrzymuje się wciąż na tym samym wysokim poziomie. Dla dzieci i młodzieży w szczególności poleca się ten rodzaj aktywności ruchowej, gdyż posiada w sobie nie tylko walory usprawniania ciała, ale także niesie z sobą elementy wychowawcze. Na zajęciach WF-u i SKS-ach nauczyciele próbują zaszczepić w młodych umysłach pasję do tego sportu i jednocześnie wyrobić odpowiednie nawyki i postawy, które zastosować można w sporcie oraz w codziennych obowiązkach.
Wracając do korzyści płynących z uprawiania piłki ręcznej, można odwołać się do konkretnych pozytywnych stron obejmujących kształtowanie sylwetki, charakteru i psychicznych potrzeb. Poprzez ćwiczenia fizyczne angażujące mięśnie zapewnia się trwały rozwój ciała. Poprawia się kondycja, gibkość, zakres ruchliwości. Zajęcia sportowe bezpośrednio służą pobudzaniu aktywności. Oprócz aspektów dotyczących treningu wzmacniającego ciało, uprawianie sportów drużynowych stymuluje obszary kreatywnego myślenia, bowiem gra zwłaszcza w piłkę ręczną polega na grze zespołowej, na współpracy, wykorzystywaniu sytuacji i stwarzaniu okazji do zdobycia bramki. Piłka ręczna należy do kategorii sportów o wysokim stopniu rywalizacji, czy kontaktowości, więc istotne jest zgranie się osób. Z kolei posiadanie tych samych celów ułatwia nawiązywanie nowych znajomości przez co powstają zażyłości, które spełniają potrzeby natury uspołeczniania się.
Za pielęgnowanie atmosfery zabawy połączonej z elementami właściwego treningu odpowiadają instruktorzy piłki ręcznej. Przekrojowo zajmują się planowaniem, organizacją oraz realizacją zajęć dydaktyczno-sportowych. Ich obowiązkiem jest kontrola przebiegu zajęć pod względem bezpieczeństwa podopiecznych. Dokonują tego za sprawą wyjaśnienia zasad BHP, jak również poprzez swoje zachowanie, które ma być wzorem do naśladowania. Są propagatorami formy ruchu, która ma na celu zaspokoić zainteresowanych pod kątem wyżycia się ruchowego oraz nabywania nowych sprawności. Dyktują warunki zajęć uwzględniając umiejętności, predyspozycje fizyczne i wielkość grupy chcącej nauczyć się grać w piłkę ręczną.
Na naukę gry składają się ćwiczenia wytrzymałościowe, zadania pobudzające procesy myślowe i przede wszystkim unormowane techniki gry oraz styl, niepowtarzalne dla piłki ręcznej. Wobec stawianych wymagań, instruktor powinien zadbać o własne przygotowanie do prowadzenia zajęć sportowych. To samo tyczy się nauczycieli wychowania fizycznego, którzy chcieliby organizować nadprogramowe zajęcia o tematyce piłki ręcznej. Dla osób nieobeznanych w sporcie „szczypiornistów” z pomocą przychodzi kurs instruktora piłki ręcznej. Na jego łamach uzupełnisz lub utrwalisz swoją wiedzę odnoszącą się do anatomii ludzkiej, historii sportu, kształtowania cech motorycznych. To także okazja do sprawdzenia swojej aktualnej bazy informacji w konfrontacji z ostatecznymi egzaminami, których wynik jest znamienny dla poziomu wiedzy i kompetencji przyszłych instruktorów.
Ukończenie kursu daje początek przyszłej karierze w roli instruktora piłki ręcznej. Pracy można szukać w ośrodkach sportu, rekreacji, w placówkach edukacyjnych i szkołach sportowych. Miejsc dla nowych nauczycieli nie zabraknie, lecz stale będą przybywać, gdyż powstaje coraz więcej hal sportowych, organizuje się kolonie sportowe, także popyt na tę dyscyplinę sportu nigdy nie minie. Proponowane zarobki tym bardziej powinny zaostrzyć apetyt, ponieważ w porównaniu do innych uprawianych zawodów przedstawiają się bardzo dobrze. W miesiąc, w zależności od przepracowanych godzin można dorobić na dodatkowych zajęciach kilkaset złotych lub poświęcając się w pełni prowadzeniu zajęć piłki ręcznej zarobić 2-3 tysięcy złotych.