Kurs instruktora survivalu. Tematy zajęć przerabiane z grupą uczniów

Zaktualizowano dnia 27 kwietnia 2021

Survival to ostatnio bardzo modne słowo wśród ludzi młodych. Co ono oznacza? Jedni tłumaczą je jako szkołę życia i przetrwania, inni jako samoratownictwo, a jeszcze inni jako aktywność i wiedzę potrzebną do wyjścia z opresji oraz pomocy sobie i innym w trudnych warunkach. Co ciekawe wszystkie te definicje są poprawne. Można jednak dopowiedzieć, że jest to również samodoskonalenie się, a także pewien rodzaj turystyki i rekreacji. Survival dzielimy na trzy nurty: zielony, który odbywa się na łonie natury, na przykład w lasach, miejski, czyli przeprowadzany w miejskich aglomeracjach i militarny – podobny do szkoleń wojskowych, mający nauczyć uczestników jak się zachować w czasie wojny. Każdy z nich dostarcza swoim uczestnikom ważnych umiejętności społecznych, wiedzy praktycznej oraz teoretycznej. Za przeprowadzenie dokładnych i profesjonalnych kursów, w szkołach przetrwania, odpowiedzialni są instruktorzy survivalu.

Zanim jednak osoba stanie się trenerem w szkole życia, musi przejść odpowiednie szkolenia, zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Czego uczą się instruktorzy survivalu na kursach? Na zajęciach teoretycznych przede wszystkim podstaw survivalowych, między innymi podstaw udzielania pomocy w różnych warunkach i sytuacjach, prowadzenia zespołowych gier terenowych, prowadzenia i kontrolowania efektywności zajęć prowadzonych w szkołach przetrwania, podstaw prawnych obowiązujących w sporcie, pedagogiki i dydaktyki, emisji głosu, psychologii, podstaw dietetyki i żywienia ogólnego i w sporcie. Zajęcia praktyczne kursu dla przyszłych instruktorów survivalu zawierają na przykład organizację obozów sportowych oraz prowadzenie zajęć sportowych i gier zespołowych. Każdy przyszły trener, aby otrzymać uprawnienia oraz zaświadczenia uprawniające do wykonywania zawodu instruktora survivalu, musi zdać pozytywnie egzaminy końcowe.

Po zakończonym kursie instruktora survivalu, złożeniu egzaminu i otrzymaniu wszelkich dokumentów uprawniających do wykonywania zawodu, instruktor survivalu może pracować w ośrodkach sportowych, kultury i rekreacyjnych, na koloniach czy obozach a także w związkach sportowych. Może również założyć własną firmę, klub bądź stowarzyszenie sportowe i samemu organizować i przeprowadzać obozy przetrwania dla dzieci i młodzieży.
Jakie tematy powinny być poruszane z grupą uczniów podczas survivalu? Wiadomo, że obozów militarnych dla dzieci i młodzieży się nie organizuje, rzadko również zabiera się takie grupy na survivale miejskie. Najpopularniejszy jest bowiem ten zielony, przeprowadzany najczęściej w lesie. Podczas nich uczeń ma nauczyć się żyć bez telefonu, komputera, tabletu, internetu oraz innych cudów techniki XXI wieku. Stawia się przede wszystkim na kontakt z naturą, poznanie siebie samego, własnych ograniczeń i możliwości oraz naukę polegania na drugiej osobie, nabrania zaufania do niej. Kolejnym elementem jest radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Wielu rodziców bardzo chętnie wysyła swoje dzieci na takie obozy, dzięki temu wiedzą potem one jak na przykład udzielić pierwszej pomocy i nie panikują, gdy zabraknie prądu.

Na obozach survivalowych poruszane są bowiem następujące tematy:
– Orientacja w terenie- w tym temacie uczniowie uczą się czytać tradycyjne, papierowe mapy, jak również zwracać uwagę na charakterystyczne punkty, które pomogą dotrzeć do celu.
– Jak zorganizować sobie miejsce do spania i mieszkania, gdy wokół nie ma domów i cywilizacji- nauka rozkładania namiotów, budowania szałasów.
– Co można jeść, a czego nie w lesie. Uczniowie poznają rośliny trujące i jadalne, uczą się je rozróżniać, jak również przygotowywać.
– Jak rozpalić ogień bez zapalniczki i zapałek.
– Pierwsza pomoc w różnych sytuacjach- w tym reanimacja, resuscytacja, zabezpieczanie złamanych, skręconych lub zwichniętych kończyn, postępowanie w przypadku ugryzień.
– Postępowanie w przypadku zagrożenia, na przykład ze strony dzikich zwierząt.
– Zajęcia sportowe ukierunkowane na przełamywanie swoich słabości i poprawę kondycji fizycznej.
– Nauka samodzielności.
– Jak pozyskać wodę, którą można spożyć bez obaw i jak ją przefiltrować.