Choć wady postawy mogą dotyczyć osób w każdym wieku, najczęściej obserwuje się je u dzieci – uczniów przedszkoli i młodszych klas w szkołach podstawowych. Dzieje się tak z uwagi na słabe umięśnienie bądź nieprawidłowe nawyki utrzymywania całej sylwetki, które jest charakterystyczne właśnie na tym etapie rozwoju. Odpowiednio wczesna reakcja pozwala zapobiec znacznie poważniejszym skutkom nieprawidłowej postawy. Z pomocą przychodzi gimnastyka korekcyjna dla dzieci, czyli zajęcia prowadzone przez specjalistę, który posiada odpowiednie przygotowanie do pracy w takim charakterze. Na czym ona polega?
Dlaczego tak ważna jest gimnastyka korekcyjna w szkole?
Na prawidłową postawę ciała wpływa ułożenie takich elementów, jak głowa, klatka piersiowa, miednica, kończyny czy kręgosłup, który ma największy wpływ na całą sylwetkę. Właściwa pozycja nie tylko pozwala zachować odpowiednią równowagę, ale stwarza warunki do prawidłowego działania wszystkich najważniejszych narządów oraz optymalnego rozwoju – zarówno pod kątem fizycznym, jak i psychicznym.
ZAPISZ SIĘ NA KURS I ZACZNIJ PROWADZIĆ ĆWICZENIA KOREKCYJNE
Niestety coraz częściej nauczyciele, wychowawcy oraz rodzice zauważają u najmłodszych uczniów wady postawy i różnego rodzaju deformacje stóp. Mogą one znacznie ograniczyć wydolność organizmu i możliwości funkcjonalne dziecka. Zajęcia korekcyjne mają za zadanie zlikwidować wadę bądź zahamować jej dalszy rozwój, co ułatwi powrót ucznia do prawidłowej postawy. Dodatkowo udział w zajęciach wzmacnia siłę mięśniową, która znacznie przyczynia się do utrzymywania właściwej sylwetki.
Na co należy zwrócić uwagę prowadząc ćwiczenia korekcyjne?
Osoba prowadząca gimnastykę korekcyjną w szkole stoi przed bardzo ważnym zadaniem, jakim jest wybór metody stosowanej w trakcie zajęć. Powinna być ona dostosowana do właściwości organizmu oraz jego funkcji na danym etapie fizycznego rozwoju ucznia. Aparat ruchowy dzieci w wieku wczesnoszkolnym jest co prawda elastyczny, jednak uczniowie cechują się słabą koordynacją ruchową.
Osoba prowadząca zajęcia powinna zaplanować intensywny, lecz krótkotrwały wysiłek. Zaleca się wykonywanie energicznych ćwiczeń korekcyjnych o krótkim czasie trwania. W miarę upływu czasu, uczestnicy zajęć powinni poznawać nowe formy aktywności, dlatego zadaniem instruktora jest wdrażanie bardziej złożonych ćwiczeń, które pozwolą nie tylko osiągnąć lepsze rezultaty, ale również zaciekawić i bardziej zaangażować ucznia.
Kurs gimnastyki korekcyjnej, czyli jak zdobyć uprawnienia do prowadzenia tego typu zajęć?
Prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci to bardzo odpowiedzialne zadanie, które ma realny wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo uczniów. Aby aktywności nie przyniosły odwrotnych rezultatów, tego typu zajęcia może prowadzić osoba posiadająca odpowiednią wiedzę i przygotowanie – zarówno merytoryczne, jak i praktyczne.
Ich zdobycie umożliwia Polska Akademia Kultury i Sportu oferująca Kurs Instruktora Gimnastyki Korekcyjnej. Rozbudowany i dopracowany program pozwala aspirującym instruktorom poznać m.in.:
- historię powstania gimnastyki korekcyjnej,
- przyczyny powstawania wad oraz ich klasyfikację,
- najczęstsze wady postawy – nie tylko u najmłodszych uczniów, ale również u osób dorosłych i seniorów,
- specyfikę prowadzenia zajęć dla różnych grup,
- metody oceny wad postawy.
Co po instruktorskim kursie gimnastyki korekcyjnej?
Poza obszerną dawką niezwykle cennej wiedzy, absolwenci kursu otrzymują zaświadczenie MEN, certyfikat ukończenia kursu (w języku polskim oraz angielskim) oraz legitymację instruktora o specjalizacji gimnastyka korekcyjna. Zdobyta wiedza potwierdzona odpowiednią dokumentacją pozwala podjąć legalne zatrudnienie ośrodkach sportowych czy klubach rekreacyjnych.